תהליך שיווק באינטרנט

"שיווק באינטרנט הוא נושא חם ומרגש במיוחד עבור המחקר האקדמי בענף הפרסום, וזאת תודות לחדשנות והעוצמה אשר טמונים בו" (פרופ' אריק נגאי, אוניברסיטת פוליטכניק, הונג קונג).

צמד המילים שיווק באינטרנט הפך בשנים האחרונות לחלק חשוב ביותר בהצלחתם של עסקים מכל התחומים. זאת, מתוך הכרה בשני פרמטרים חשובים. ראשית, כמעט כל עסק אשר רוצה לזכות לחשיפה צריך להשיג נראות ווירטואלית עם הקמת אתר אינטרנט. שנית, הקמת אתר היא שלב אחד בתהליך. לאחר ההקמה, האתר יהפוך להצלחה רק אם הוא יוכל לייצר תנועה (Traffic) של גולשים איכותיים שמבצעים המרות

שיווק באינטרנט, תהליך שיווק באינטרנטכאשר אנחנו מדברים ב-BooYa על שיווק באינטרנט, אנחנו אוהבים להתחיל עם המשפט המפורסם של פרופ' מרשל מקלוהן – "המדיום הוא המסר". משמע, פרסום באינטרנט צריך להתייחס בראש ובראשונה לעובדה הברורה שהוא איננו פרסום באמצעי תקשורת אחרים כגון רדיו, טלוויזיה, שלטי חוצות או עיתונות כתובה. תנועת הגולשים ברשת איננה זהה לצפייה בטלוויזיה, והאופן שבו לקוחות פוטנציאליים נחשפים למידע באינטרנט לא דומה לאופן שבו אותם לקוחות בדיוק צורכים (במודע או לא במודע) מידע פרסומי בעיתונות או ברדיו. במילים פשוטות, שיווק באינטרנט מורכב משתי זרועות – הכרת המדיום האינטרנטי מכאן, והתאמת אסטרטגיה שיווקית נכונה לרשת מכאן.

אוקיי, אז איך זה עובד?
חרף ההבדלים המהותיים בין שיווק באינטרנט לשיווק באמצעים אחרים, ישנם כמובן גם היבטים משיקים. לדוגמה, שיווק באינטרנט (כמו כל קמפיין שיווקי) מתחיל עם הגדרת קהל היעד, אפיון המסר השיווקי, קביעת מטרות למסע הפרסום/השיווק, התייחסות לשוק הספציפי ושימת דגש על אופי הארגון. כעת, כאשר יורדים מהמאקרו (שיווק) למיקרו (שיווק באינטרנט), עלינו לתת דגש לכל אחד מהשלבים הללו ברמה האינטרנטית. הנה מעט מן התורה בקליפת אגוז.

הגדרת קהל היעד
שיווק באינטרנט מתחיל עם הגדרת קהל היעד, ובמקרה שלנו, הגדרת הגולשים שיכולים להפוך ללקוחות פוטנציאליים. על מנת לעמוד במשימה זו, אנו עושים שימוש במגוון כלים. למשל, במסגרת תהליך אפיון אתר, אנחנו עורכים גם מחקר מילות מפתח. זהו מחקר מקצועי אשר בודק מהם הביטויים שמוקלדים על ידי לקוחות שמעוניינים בשירותים ו/או במוצרים שלנו.

כמו כן, עלינו לבחון היטב האם השיווק מתמקד בלקוחות חדשים, לקוחות קבועים, לקוחות בעלי ניסיון ("גולשים מקצועיים"), חתכי גילאים, מגדר ועוד. שימו לב, פעמים רבות ישנם הבדלים מסוימים בין קהל היעד הרגיל של העסק לבין קהל היעד שלו ברשת האינטרנט. לדוגמה, חנות רהיטים שפועלת באזור הצפון יכולה באמצעות האינטרנט להרחיב את קהל לקוחותיה אל מעבר למיקומה הגיאוגרפי. כך גם לגבי חברות ישראליות רבות אשר פותחות באמצעות שיווק באינטרנט דלת ללקוחות מחו"ל.

הגדרת המסר השיווקי
הגדרת המסר השיווקי של הקמפיין ברשת צריכה להתכתב עם הגדרת קהל היעד. למשל, אין דין קידום אתרים לקהל יעד צעיר בגילאי 15-25, כדין קידום אתרים לקהל יעד מבוגר ומקצועי (כמו בעלי עסקים הזקוקים לשירותי ראיית חשבון). בנוסף, חשוב להכיר את אופי הגלישה ברשת בקרב הציבור הישראלי. לדוגמה, אנו יודעים שגולשים באינטרנט נוטים "לקפוץ" מאתר לאתר ועל כן עלינו להתאים עבורם מסרים שיווקיים קצרים, קולעים ומניעים לפעולה.

אלמנט חשוב נוסף הוא גיבוש מסרים שיווקיים אשר יביאו את הגולש אל אתר האינטרנט בכדי לחשוף אותו למידע נוסף בתחום. דהיינו, מסר שיווקי נכון באינטרנט לא נועד רק בכדי לייצר מודעות בקרב הגולשים למותג מסוים, אלא מטרתו היא לפתח בקרבם סקרנות שתגרום להם להקליק ולקבל מידע רחב בנושא. ומכאן, להניע אותם לפעולות כגון מכירה ורכישה.

ניתן להסביר זאת גם בדרך נוספת. דמיינו לעצמכם עסק אשר משיק קמפיין פרסומי מקביל הן בטלוויזיה והן ברדיו. כאשר הוא מפיק פרסומת טלוויזיונית, עומדים לרשותו אמצעים וויזואליים (וידוע כי תמונה שווה אלף מילים). מנגד, אותו עסק בדיוק חייב לבחור בסגנון מעט אחר לגבי הרדיו בשל העדר המסך. ובכן, הדברים יפים גם לגבי שיווק באינטרנט. כפי שכבר ציינו – "המדיום הוא המסר". עלינו להכיר היטב את אופי הגלישה ברשת ולהתאים לכך את המסר השיווקי.

שיווק באינטרנט, הגדרת קהל יעדהגדרת מטרות
כמו כל קמפיין שיווק, גם שיווק באינטרנט צריך לכלול הגדרת מטרות. הסיבה היא ברורה. הגדרת מטרות מאפשרת לנו להתחקות אחר הצלחתו של הקמפיין ולבדוק האם אנו "פוגעים במטרה". באינטרנט, ניתן לנטר באמצעים טכנולוגיים את מידת הצלחתו של הקמפיין. הגדרת מטרות בשיווק באינטרנט  היא נגזרת של אופי האתר ואופי קהל היעד. לדוגמה, מטרות אלה יכולות להיות מכומתות למספר גולשים בחודש, מספר רכישות בחודש, חשיפה באתרים מקבילים וכדומה.

בנוסף, באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת בתחום אפשר לדעת מהיכן הגיעו גולשים מסוימים (כתוצאה מקמפיין שיווקי) ומהיכן לא הצלחנו לייצר תנועה והמרות. אי לכך, הגדרת מטרות היא משימה חשובה שמאפשרת מעקב שוטף אחר התנהלות הפרסום (וכן שינוי אסטרטגיה באופן מודולארי).

לסיכום,
קידום אתר / תהליך השיווק באינטרנט זהה בהיבטים מסוימים לתהליך שיווק באמצעי תקשורת אחרים. עם זאת, ומתוך התפיסה שהמדיום הוא המסר, עלינו להכיר היטב את האינטרנט בבואנו להשיק קמפיין שיווקי מקוון. בחברת BooYa, אנו עובדים ביחד עם לקוחותינו בכדי לסייע להם למקסם את תקציב השיווק באינטרנט לתמורה המרבית. זאת, על בסיס אפיון מדויק של כל הפרמטרים שתוארו לעיל, תוך כדי התחקות אחר ייחודו של העסק ויתרונותיו היחסיים.